Ik hou van schaaktoernooien. Vorig jaar speelde ik in het Hoogeveen Amateurtoernooi van 8 ronden die telkens om 09:00 uur begonnen. Omdat ik een nachtmens ben, heb ik geleden. Dus besloot ik dit jaar in de Open te spelen, een toernooi van negen ronden dat, afgezien van ronde 5, elke dag om 14:00 uur begon. De startranglijst was gebaseerd op FIDE-ratings. De mijne was erg laag met 1401, dus ik stond praktisch onderaan, op 97e. De spelers stegen boven mij op naar GM's, IM's en FM's. Achyuth, ons SC Hoofddorp 1e Team bord 2, was ook ver boven mij op 58e met een rating van 1907. Onnodig te zeggen dat al mijn partijen met spelers met een hogere rating waren, maar gelukkig hoefde ik met tegen Achyuth niet te spelen.

Linda Bellamy, Voorzitter Schaakclub Hoofddorp (Foto: Hoogeveen Chess, 2022)

In ronde 3 stond ik zwart tegen een tegenstander met een rating van 1809. Op het punt in het diagram had ik een voordeel van -11, volgens Stockfish. Ik zou het nooit geweten hebben.

Selten,Ton (1809) - Bellamy, Linda (1401), R3. Stelling na 24. Kh1…

Helaas kwam ik zoals gewoonlijk in tijdnood en het eindigde in een remise.

Mijn beste dag was donderdag toen ik in ronde 7 won en dat maakte me erg blij.

Bellamy, Linda (1401) - Van Heeren, Arie (1755), R7.  Stelling na 36. Nd8+

Ik eindigde als 92e met een toernooi rating van 1557 en +36,8 FIDE-punten.

Ik was donderdag eerder klaar dan verwacht en kon het einde van de laatste ronde van de wedstrijd tussen GM Lucas van Foreest en de Engelsman GM Luke McShane halen, die Luke helaas verloor. GM Lucas van Foreest had in 2019 het Nederlands Kampioenschap gewonnen en in juni 2022 het Limburg Open (waar ik ook speelde). GM Luke McShane zit in het Engelse nationale team en wordt beschreven als de sterkste amateurschaker ter wereld. Hij versloeg onder meer Carlsen, Kramnik en Caruana. Terwijl ik met mijn landgenoot meeleefde met zijn verlies, stemde hij genereus in met een selfie. Zoals jullie wellicht weten, ben ik een beetje een verzamelaar.

Selfie met mijn Engelse landgenoot:  GM Luke McShane

En toen ontmoette ik een man die "op mijn kinderen wacht," de heer van Foreest, vader van de spelers GM Lucas, FM Machteld en Nanne van Foreest. Waardoor ik, dankzij zijn vriendelijke familie, mijn selfiecollectie aanzienlijk kon uitbreiden (resultaten hieronder).

Nanne van Foreest met zijn vader

FM Machteld van Foreest wie heeft de vrouwenprijs gewonnen

GM Lucas van Foreest die de Match won met 4-2 tegen GM Luke McShane

In de komende 2023 Vrouwen en Meisjes-Campagne van de club willen wij veel meer vrouwelijke gezichten op onze website laten zien.
Dus help me alsjeblieft, alle vrouwelijke schakers die er in en rond Hoofddorp zijn, en kom onze club bezoeken!!