Mijn eerste wedstrijd als wedstrijdleider extern, terwijl ik dat al 1.5 jaar ben en ook mijn eerste wedstrijd als speler van sc Hoofddorp.

Als eerste klaar was Vadym, die wel een toren veroverde, maar zijn ontwikkeling veronachtzaamde. Zwart kreeg een moordende aanval en Vadym kon opgeven.
Onze man baalde kennelijk sterk, want trok zijn jas aan en verdween in de donkere nacht.

Ik speelde tegen oude bekende Jan Schol, met wit heb ik een zeer prettige score tegen hem, maar met zwart valt het niet mee tegen het betonstortsysteem van hem. Ben meteen begonnen om de fianchetto variant van het KoningsIndisch weer te bestuderen, want die kennis is wat weggezakt. Zwart bereikte dan ook niets en toen Jan remise voorstelde leek het mij, na een rondje langs de overige borden, een goed idee.

Achyuth bracht ons weer op gelijke hoogte, onze kleine man kwam al beter uit de opening, won materiaal, liep tijdens de partij zeker 10 km., sloeg een wanhoopaanval af en met een mooi torenschijnoffer besliste hij de partij. Op de foto is te zien dat zijn tegenstander kennelijk al vroeg wanhoopte.

Martin speelde met zwart een degelijke remise.
Met nog 4 borden te gaan begon het lange, lange wachten.

Ivo had een puike partij gespeeld en stond beter in het eindspel. Zijn ervaren tegenstander Peter Alberts (bekend schwindelaar) zag een laatste alles of niets poging.
Ik had deze al voorzien terwijl ik het zoveelste rondje 30 blank rond de borden draaide en had ook gezien dat Ivo met de thematische doorbraak d5 in een gewonnen dame eindspel zou komen, moeilijk, maar winbaar. Helaas zag Ivo deze thematische zet niet en ruilde af naar een eindspel waar ik zelfs van vreesde dat het verloren was, maar dat deed Ivo wel goed en hield de partij op remise, pfff, een slecht moment voor de teamleider.

Wim had een pion meer, maar een slechte loper tegen een goed paard.
Maar op zeer inventieve wijze wist Wim zijn loper te activeren en zwart werd langzaam maar zeker achteruit gedreven. Wim speelde het eindspel uitstekend, daarmee bewijzend dat hij zwaar underrated is.

Nog 2 borden, Michiel had weer eens eonen van tijd verbruikt, desondanks had Anneke een moordende aanval. Maar Michiel leek Houdini zelf wel en leek te ontsnappen, omdat Anneke eerst Td1 miste. Maar de stelling was te slecht, de juiste weg werd door wit gevonden en zwart werd op f3(!) mat gezet. 3.5-3.5 derhalve en de laatste partij moest de beslissing brengen.

Onze jonge aanwinst Moos stond duidelijk beter en zijn tegenstander speelde lang alleen op increment. Maar de druk om te winnen en veel mensen rond het bord gaven toch enige stress en even leek het of zwart er toch doorheen zou komen. Maar Moos keepte zeer goed en tenslotte zou er nog meer materiaal van zwart verloren gaan, zodat deze maar opgaf.

De overwinning was binnen, Yez. De eerste van dit seizoen, waarvan zeer onzeker is of dit seizoen nu wel uitgespeeld kan worden. Zou mooi zijn en hopelijk komt ook de 4-tallen competitie van de grond zodat ook meer spelers van Hoofddorp externe ervaring kunnen opdoen en wij komend seizoen een 2e volledig team kunnen opstellen.
En John bedankt als wedstrijdleider!

De uitslag:

Thuisspeler